Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 23 juli 2013

Träning

Åh vad träningen gick bra idag. Jag har ju skrivit om att jag nöter in en position som man använder i freestyle. Ni som följt med i träningsinläggen vet ju att jag delar upp alla moment i små delar för att göra det så enkelt som möjligt för Norton att förstå. Så nu idag märkte jag att Norton tveklöst gick in mellan mina ben, ställde sig och väntade på att börja gå framåt. Då vet jag att han är redo för kommandot jag vill ha för just den övningen.

Det är den här övningen jag menar, men det är Sigge på bilden.



Så här lägger jag in kommandot: Jag har valt ordet "free", som i sporten freestyle! Jag leder in Norton mellan benen och lockar med honom framåt, när han rör sig framåt så som jag vill då säger jag kommandot och ger godis. Alltså lägger jag in kommandot samtidigt som hunden gör den rörelse jag vill att han ska göra. Så gör jag ungefär tio gånger för att befästa ordet och jag håller på så i en vecka beroende på hur det går.

Sedan övade vi på att krypa och det gick bra även det. Det är så roligt att utvecklas och gå framåt. Det finns ju ingen gräns för vad man vill lära sin hund.

Efter att jag tränat Norton gav jag mig på att träna Sigge också. Det går jättebra och han börjar lära sig slalom övningen så nu kan jag göra den lite svårare och kräva lite mer. Då gör jag så att jag minskar på godismatningen och kräver att han ska gå längre sträcka. Kul!