Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


torsdag 4 juli 2013

Träning

Oj vad bra det går i träningen med Norton. Just nu är det mycket som faller på plats och all repetering börjar bli befästa kommandon. Vi är visserligen på en grundnivå men eftersom Norton har haft det jobbigt med sin pankreatit har vi inte kunnat träna så mycket under en tid. Men nu har vi varit igång och igår gick det väldigt bra. Igår tränade vi på följande steg:

  • Fotgående, stanna utan att sitta
  • Fotgående utan koppel och inkallning
  • Grundpositionen i freestyle
När man tränar eller övar in moment är det bra om man tar några i taget, befäster dom ordentligt till hunden utför momentet utan att tveka. Sedan går man vidare med nya övningar för att kunna gå tillbaka och träna på det man gjorde innan. Då har hunden haft en tid att låta saker sjunka in och man märker ofta att hunden då kan övningen bättre. Därför tränar jag och Norton på dessa få moment just nu, men de är väldigt viktiga. Varje tillfälle innan vi startar upp ett pass tränar vi några kontaktövningar. Det är grunden i allt samarbete och hunden blir mer följsam. Kontaktövningar kan man lägga in i det vardagliga livet och då exempelvis ska hunden titta dig i ögonen innan den får mat, innan den får hoppa ut ur bilen, innan den går ut genom dörren osv. Genom att göra dessa övningar stärker man även relationen mellan hund och människa.

Så, för att återgå till Nortons utveckling så har fotgående fallit på plats. Det har gått så bra att jag igår kände mig säker nog att haka loss kopplet på en otrafikerad sträcka i stan. Det var på en vanlig promenad och då hade jag sett till att han var rastad ordentligt och vi hade promenerat en bra bit så att han var tillfredsställd med allt luktande. Det är bra att öka förutsättningarna för att lyckas. Vår kära Norton gick fot i över en kilometer och han orkade hålla koncentrationen långa sträckor. På mitten av kilometern stannade jag på en gräsplätt och kastade en pinne som belöning. Han fick springa några varv för att sedan kallas in och återgå till fotgåendet. Det gick strålande och när jag kopplade honom igen fick han massor av beröm och godis (matbitar).
En väldigt stolt matte kom hem och tränade grundpositionen i freestyle några gånger. Den går ut på att ha hunden mellan dina ben och där ska den vara oavsett om du backar, står stilla eller går framåt. Detta har vi just börjat med så jag tar små steg framåt, berömmer när han följer och berömmer när han är kvar i positionen.

På den här bilden tränar Janne kontakt med Norton när han bara var tre månader.

Det är märkligt hur en lyckad träning med hunden kan förgylla en hel dag. Underbart.
Ett tips jag kan ge är att du som tränar med din hund kan föra en dagbok över vad ni tränat på och hur det gick. Då kommer man lättare ihåg var man är i framgångarna och man gör det även lättare för hunden så att man inte gör för mycket på en gång. Det är lätt hänt eftersom man vill nå framsteg helst varje dag. Jag tycker det är bra och när man tittar tillbaka så blir man påmind om hur långt man egentligen har kommit.

Mejla mig om du vill ha tips på bra och roliga kontaktövningar, jag har massor! Om du inte har gjort det förut med din hund kommer du märka en klar skillnad i relationen er emellan. Och det är enkelt också.