Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 9 juli 2013

hjälpmedel

Idag finns det en mängd olika hjälpmedel till hundägare ute på marknaden. Dessa ska underlätta i vardagen med exempelvis hundar som skäller, hoppar på folk och drar i kopplet. När jag surfar omkring bland internetaffärerna finns det rubriker vilka man kan klicka på för att enkelt hitta olika hjälpmedel.Dessa medel är alltför ofta inte så bekväma för hunden, ta haltin till exempel som snörper åt kring hundens känsliga nos.  Jag har själv provat antiskällhalsband till min pudel en gång i tiden men upptäckt att det inte tar bort beteendet utan snarare förvärrar det när effekten av halsbandet avtar. Det som fungerade bäst på min pudel är konsekvent träning med positiv förstärkning och mycket tid. Har man inte tid att koppelträna och vardagsträna sin hund kanske man ska fundera på om man verkligen ska köpa hund. Har man problem med något med sin hund finns det mängder av kurser och även hundpsykologer som är villiga att hjälpa till för att få det att fungera igen.

Kollade på ett avsnitt av Ceasar Milan idag och blir alltid lite förundrad. Jag håller med i en del av det han säger men inte i ganska mycket av det han gör. Det här är nya avsnitt som heter "Leader of the pack", och det går ut på att Ceasar ska placera om en hund till en ny familj. I varje avsnitt medverkar tre olika familjer och de får genomgå några tester för att sedan eventuellt bli nya ägare till hunden. Självklart är det toppen att hundar som behöver ett nytt hem också får det. I det här avsnittet var det en malinois som var en utpräglad stereotyp. Det finns flera olika stereotypier och de utvecklas när en hund lider av svår stress och ångest och i detta fall kom det ut i form av en flankbitare. Alltså hunden biter och suger sig i sin egen flank för att stilla sin ångest. Andra stereotypier är exempelvis de som slickar sönder sina tassar, jagar sin svans eller skuggor. För att det ska klassas som en stereotyp ska det vara ett återkommande beteende och ju oftare hunden utför beteendet desto starkare är ångesten.

Men, för att återkomma till avsnittet så vill jag säga att det är underbart att dessa hundar får ett nytt hem istället för att sitta i en hundbur 23h om dygnet. Det krävs såklart en människa som är duktig på hundar och som förstår vad en sån här hund behöver. Så kommer Ceasar ut med hunden och presenterar den för de tre familjerna och han har hunden i stackel. Det är ett hjälpmedel som är förbjudet i Sverige därför att på insidan av  halsbandet sitter det långa metall taggar som går in i skinnet. Min hund och alla andras hundar skulle också gå fint i koppel om det satt spikar i halsen varje gång de rörde sig framåt. Här är det förbjudet för det klassas som djurplågeri. Sedan gör han sin berömda "kick" i sidan på hunden som också är etisk oförsvarbar här i Sverige då det skadar hunden. Till Ceasars försvar vill jag säga att hans kick har rätt tajming och är säkert inte så hård men det framgår inte ordentligt på tv så när hans program började sändas här började hundägare i landet gå omkring och väsa och sparka sina hundar i sidan i tid o otid.

För att få till en varaktig och hälsosam förändring i en hunds beteende krävs det mycket tid och engagemang. Det finns inte en "kick" i sidan som en lösning på alla problem. De problem en hund har grundar sig nästan alltid i flera olika orsaker och bör behandlas i lika många steg. Alla dessa hjälpmedel med antidragsele, antiskällhalsband och fysprayer är bara quickfixes och de tar inte bort själva orsaken till problemet. Som i fallet med malinoisen skulle jag aldrig sätta en så stressad hund i en uppstressande aktivitet som agility. Den skulle få arbeta med spår eller liknande lugnande aktiviteter men som ändå berikar en hunds behov för att i framtiden kunna träna agility om man nu vill. Dessutom sänder det ut fel signaler till de familjer som vill ha hunden och tv tittarna när man inte verkar kunna kontrollera hunden utan stackel som gör hunden illa.

I början nämnde jag att han säger vissa bra saker också och då menar jag att han vill att man alltid ska vara lugn i hundens sällskap. Dessutom manar han på alla hundägare att motionera sina hundar ordentligt och se till hunden som ett djur och inte en leksak att klä ut och stänga in.

Nåväl, en tanke om hundpsykologi och vad jag kan haka upp mig på och som jag vet andra kan tycka är magi.