Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 2 juli 2013

Animal police

Jag önskar vi hade fler djurskyddsinspektörer i landet, eller varför inte en riktig animal police? För några år sedan funderade jag på om jag skulle utbilda mig till djurskyddsinspektör och jag ringde till jordbruksverket och till länsstyrelsen. I sörmland har man halverat denna styrka från tio personer till fem. De drabbades av de nedskärningar som så många andra tvingades in i. Kändes inte som en ljus bransch och därför beslöt jag mig att inte ge mig in i en konkurrens på fem anställda i hela länet. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera att djuren blir ju inte färre för att personal dras ned. Det blir bara lättare för de som inte har en ordentlig djurhållning att komma undan och det blir sämre för djuren. Jag vill ha en riktig animal police med rätt att agera.

På jordbruksverkets hemsida står det hur man kan gå till väga om man ser ett djur som far illa eller stör på annat sätt. Det står även vilka åtaganden vi som köper ett djur tar och hur vi kan följa dom.

Jordbruksverket