Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


fredag 12 juli 2013

Sigge freestylar

Igår tränade jag lite freestyle med Sigge och det börjar gå riktigt bra. Som jag har nämnt tidigare tar jag alla moment som jag vill öva in och bryter ned dom i små delar, på så sätt ökar jag chansen för att Sigge ska lyckas att utföra övningen. För varje gång jag tränar så tar jag nästa steg i momentet och fortsätter så tills hela momentet sitter.

Jag ska förklara med momentet kryp som är jättebra att bryta ned i små delar. Till att börja med ser jag till att Sigge kan ligg på kommando. Sedan när han ligger utan att resa sig upp på en gång så sätter jag mig ned bredvid honom. Därefter tar jag en godis och lockar framåt och när han rör sig ett krypsteg framåt så berömmer jag och ger en godis. Så fortsätter jag tills han utan tvekan kryper ett litet steg och jag lägger inte in kommandot "kryp" fören han automatiskt rör sig framåt när jag lockar. När han gör det, då lägger jag på kommandot och befäster det ordentligt. Sedan kan jag successivt kräva att Sigge ska röra sig lite mer framåt och hela tiden berömma varje framsteg. Om han inte klarar det så vet jag att jag måste backa i träningen, då beror det på att jag har gått för fort fram.

Här är momentet dansa!


Den här övningen är ännu i första stadiet när jag är nöjd att Sigge reser sig på bakbenen på kommando. Från det ska jag öka på tiden som han står på bakbenen för att slutligen kunna snurra stegrandes. Som övningen är just nu har jag börjat befästa kommandot när han utan tvekan stegrar när jag gör handrörelsen uppåt. Se på bilden med mina händer.

Här är grundpositionen i freestyle och då ska han hela tiden vara mellan mina ben. Här rör jag mig framåt samtidigt som jag lockar med mig honom med godis. Här är det viktigt att bara ta ett steg i början för att hunden ska känna sig trygg att gå mellan mina ben. När han kan det så kan jag lägga in kommandot och befästa det. Enligt min planering kommer jag att befästa kommandot inom en vecka och i nästa vecka kunna gå tre steg framåt. Ett tips är att föra dagbok och sätta små delmål, utvärdera och studera hur det gått. Vad gick bra och vad gick dåligt? Mitt råd är om du och din hund inte lyckas i en övning, backa och sänk kraven så gör du det möjligt för er båda att lyckas och utvecklas.

 
 
Sigge kommer ni att få följa i sin träning och jag kommer att fortsätta skriva hur jag går till väga. Men detta är bara på hobbynivå och enbart för att han tycker det är roligt att freestyla!