Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


torsdag 4 juli 2013

Inte ok

Jag såg att i USA har man nu korat världens fulaste hund. Enligt min mening inte ok! För det första ser det ut som många av dessa hundar har så stora fysiska funktionsfel att dom faktiskt lider och för det andra så får vinnaren turnera omkring och få berömmelse och uppmärksamhet. Vinnaren som heter Walle är en blandras av boxer, beagle och basset och han vann på sin konstiga gångstil. Antagligen för att ryggraden är alldeles för lång för kroppen så att hunden inte kan röra sig i ett hälsosamt rörelsemönster. Såg en bild på en mops vars tunga är lika lång som på en storväxt hund. Jättekul, NOT! Tyvärr blir problemet med hundar som inte har något nosparti att de fortfarande har lika många tänder och lika lång tunga som en hund med en normal nos. Jag skriver normal nos och då menar jag en nos som fyller de funktioner som är nödvändiga för hundens överlevnad exempelvis luktsinne och kyl och värmesystem. Inte nog med att aveln spårar ur för att söka världens vackraste hund på utställningar, nu ska vi även söka de fulaste hundar med flest defekter. Vad kommer det leda till? Smart drag people.

Se Walle på Aftonbladet