Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 16 juli 2013

Blandraser

En het debatt. Jag möter många hundmänniskor och det finns de som avskyr blandraser, de som älskar dom och alla däremellan. Det är även vanligt att höra att blandraser ska vara friskare än renrasiga  hundar och det har jag försökt att ta reda på. Min erfarenhet säger mig att det är sant men jag kan inte föra statistik på enbart mina fyra hundar jag haft genom livet. Men båda mina whippetar hade sjukdomar och nu även vår gårdshund, min blandras Knut är frisk som en nötkärna. Men så kan jag inte heller tänka, jag har haft otur och att en hund blir sjuk av någon anledning verkar vara lika vanligt som att vi människor får åkommor.

Det man däremot kan säga att i vissa fall går aveln inom renrasiga hundar till överdrift då man medvetet avlar på hundar med höftfel, allergi och andra vanligt förekommande problem. Det blir ju så att hundägare binder ris kring egen rygg. De som tar en valpkull efter två hundar av olika ras går förmodligen mer på egenskaper och sundhet än på utseende vilket gör att hunden såklart har större chans att vara frisk livet ut. Om ändå uppfödare runt om i världen kunde avla på liknande sätt kanske allergier och andra problem successivt minskar. Som det är nu så verkar allt bara öka med medfödda sjukdomar och ärftliga åkommor. Exempelvis läste jag en studie om att var tionde hund har allergi.Gemene hundägare har hund för sällskap och för att det är roligt, inte för att vinna i utställningsringen. Men eftersom jag vet att det finns uppfödare som ignorerar att deras hundar har en sjukdom så kommer givetvis alla valpar i kullen ha benägenhet för att utveckla den sjukdomen oavsett om det bara är en valp som faktiskt kommer att syssla med utställning. Det känns som att det i slutändan borde falla tillbaka på uppfödaren.

Sedan finns det dom uppfödare som gör alla rätt men det kan hända ändå. Som vår gårdshund som fick kronisk bukspottkörtelinflammation. Båda föräldradjuren är friska och numer används inte tiken i aveln. Hundar kan bli sjuka trots att man vidtagit alla försiktighetsåtgärder. 

Läste på Agrias hemsida att de numera försäkrar blandraser med bättre förmåner än vad de gjort tidigare. Det finns mängder med mycket trevliga blandraser, men man ska ändå vara medveten om att alla raser kanske inte är kompatibla med varandra och det kan resultera i att hunden får beteendeproblem. Jag såg också på ett forum för blandrasägare om blandras raser, vad är det? Tydligen så säger man inte längre korsning mellan x och y utan nu har de fått namn. Pomfrisépuff till exempel är en korsning mellan pomeranian, bichon frisé och powder puff.

Jag tycker att många hundar kan vara trevliga och fungera bra oavsett blandras eller renras bara man är seriös, avlar på bra föräldradjur och har gjort en god efterforskning kring hundarnas sjukdomshistoria.Detta är mina egna tankar och funderingar.