Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


lördag 13 juli 2013

Fästinghalsband

Det finns en uppsjö av olika fästinghalsband och medel att smeta i pälsen och jag har provat en hel del. Idag drar jag mig för att använda något överhuvudtaget då flertalet rapporter om hundar som blivit förlamade och sjuka kommit in till veterinärerna. En del av de medel man droppar i nacken är gifter som fästingen ska dö av när den satt sig och börjat suga blod, tänk vad det gör mot hunden när medlet är så starkt att fästingen dör. Andra använder halsband som har gett allergiska reaktioner.

Jag har provat bärnstenshalsband som ska ge pälsen statisk elektricitet som ska hålla fästingarna borta. Det fungerar bara på hundar med kort päls, men jag kan säga att Norton fick lika många fästingar som Harry som har droppar i nacken och som Sigge som inte har något mot fästingar alls. Jag summerar detta med att det bästa för Norton är att vi fortsätter kolla  igenom honom varje kväll och tar genast bort eventuella fästingar. Det tillhör ändå den dagliga visitationen av tassar, öron och övrig kropp för att se att han är frisk och inte har några skador eller annat.

Om det är någon som har annan erfarenhet av fästing grejer så kan ni mejla och berätta.