Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


fredag 19 juli 2013

Spår på schemat

Idag på förmiddagen var det helt perfekt väder för att åka ut i skogen och lägga spår. Det är Nortons första gång och det är lite spännande att se hur snabbt han kommer fatta vad han ska göra. Jag tänkte att eftersom det var första gången för Norton kunde jag lika gärna ta med mig Sigge och Harry också, de är också nybörjare.

Så jag packade midjeväskan full av godis, tog med mig tre leksaker till tre olika spår. Jag gör så att istället för en klöv i slutet på spåret så använder jag en leksak och en hög med godis som belöning. Sen berömmer jag som om hunden tagit jackpott.






Efter att ha hämtat upp Harry och Sigge drog jag ut i skogen och lät hundarna sitta kvar på en skuggig plats. Det är inte så varmt idag och myggen fläktas bort så det var perfekt spårväder. Sedan la jag två spår, ett på 15 meter och ett på 10 meter. Det får inte vara svårt första gången så jag valde där det inte var så snårigt och jag la spåret rakt fram. När det var klart tog jag ut hundarna och gick en sväng på ca 15-20 minuter så att de fick rasta sig och spåret fick ligga till sig.
Först ut var Norton.




På med spårsele och långlina! Jag visade bara var jag hade trampat upp starten på spåret så att Norton kunde få upp doften, sen visade jag med handen framåt och sa spår. Det var så roligt för Norton förstod direkt vad han skulle göra, tog upp doften och gick rätt på leksaken och godiset. Allt jag behövde göra var att säga att han va duktig, släppa efter på linan och låta honom arbeta. Fantastiskt att det gick så bra första gången. Jag är en mycket stolt matte.
Nästa på tur var Sigge.




Han var lite osäker på att gå själv in i skogen före mig. Men han använde nosen och gick försiktigt framåt. Vid ett par tillfällen fick jag visa framåt med handen och då gick han på spåret igen. Han blev nästan förvånad när han hittade sin leksak liggandes i skogen med godis på. För att han skulle få en chans att förstå bestämde jag därför för att lägga ett spår till och göra det lättare med att släppa en liten godisbit i mina fotspår. Det gör att hunden får en belöning varje gång den följer lukten. Så in i bilen igen med hunden för att hitta en bra plats att lägga två spår till på. Efter att jag gjort det väntade jag i tio minuter, tog ut Harry ur bilen och kissade av honom. Sedan gick jag till ett av spåret och visade honom var jag trampat upp, gjorde likadant med honom att visa  framåt och han tog upp spåret direkt. I ganska rask takt gick han på doften rätt på leksaken och godiset. Han var också en liten naturbegåvning och tyckte det var jättekul. Efter att vi kommit ut ur skogen blev han busig och ville skutta runt. Man kan inte annat än att älska whippets.

Till sist tog jag ut Sigge igen, på med sele och lina. Visade spårets början och han verkade säkrare på att gå in i skogen den här gången. Han fick ju en liten godisbit också i varje fotspår så han började vifta på svansen och trampade inåt i skogen. Det var viktigt att låta honom få tid på sig och vid två tillfällen gick han av spåret nån meter men jag väntade bara så hittade han det igen. Han blev glad när han hittade sin leksak och han viftade massor på svansen. Lilla nakenhunden lärde sig spåra i skogen idag!

Nu är alla hundarna trötta och nöjda. I nästa vecka ska jag ut igen och se om de är taggade på att spåra igen. Lovely!