Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


lördag 13 juli 2013

Märgben

Att gnaga är på många sätt mycket tillfredsställande för en hund oavsett ras eller storlek. Att få slita i senor och gnaga bort kött är för hunden naturligt och det gör hunden lugn om den har lätt för att bli stressad.

Så till det här med märgben, det finns massor att läsa om det på nätet och en del säger att man ska koka benet först innan man ger det till hunden och andra säger att man ska ge det rått för att benet annars kan smulas sönder. Det finns också många hundar som blir väldigt hårda i magen efter att de tuggat. Jag har kommit fram till att tänderna på hunden håller sig friska och fria från tandsten och jag har gett benet rått. Bäst är när det är fryst så det blir extra mycket gnaga för hunden. Dessutom har jag gett mina hundar benet korta stunder för att vänja magen.

Så till Norton som inte ska äta annat än sitt eget foder. Jag och Janne har hittat steriliserade märgben på en hund och hästaffär. Det innebär att det inte finns något kött eller några senor kvar men för att det ska bli lite jobb för Norton så har vi blött upp mat och stoppat benet fullt, stoppat in det i frysen så att maten blir hårt och måste skrapas ut av tänderna. Snacka om att ha en nöjd Norton en timma senare.