Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 16 juli 2013

Freestyle

Jag läser mycket om de olika hundsporterna och jag är ju som ni vet helt såld på freestyle. Jag tror anledningen till att jag tycker om just den sporten är att det finns så mycket glädje och fart i träningen. Det är en riktig publiksport och man kan se hur hundarna älskar att jobba. Det är genuin lycka och försök att titta utan att le om du kan.

Det går ut på att man fritt utformar ett lydnadsprogram till musik och domarna bedömer efter tre olika kriterier, utförande, programmets kvalité och planering och sist tolkning av musiken. Den som utför programmet väljer själv vilka rörelser som ingår och därför kan alla program se helt olika ut.

Jag och Norton tränar för fullt och hoppas kunna hoppa på en kurs snart, men vi börjar med rallylydnad som jag tror kan bli jättekul det också.

Här är en länk till svenska kennel klubbens freestyleklubb.