Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


söndag 1 september 2013

Träning

Sådär, då har jag och Norton gjort läxan vi fick i uppgift att göra på rallykursen. Vi skulle träna på de skyltar vi fick lära oss i onsdags och det har vi gjort men nu hade jag även en fotograf på plats så det var kul. Idag var jag även lite seriösare och gjorde egna stationer så att jag har en plan med träningen. Stationerna bestod av äpplen men det fungerade bra i alla fall då det kvittar vad man har till hands.
Här tränade vi på att runda äpplena åt båda håll och se till att gå så nära som möjligt. Det viktiga här är att se till att Norton går nära och vid min sida och då blir det lätt att man går så sakta att hunden sätter sig. Här är det tur att vi har tränat massor på att stanna utan att sitta då jag inte vill ha en automatisk sittning, nackdelen har dock blivit att när han väl ska sitta så sätter han sig framför mig. Det gör han för att det var så vi tränade in kommandot och har inte övat positioner sedan dess så nu vet jag vad vi har att göra.

Det är mycket snurrande till höger och vänster i rallyn och då handlar det väldigt mycket om följsamhet. Det är just så jag och Janne tränat Norton att gå fint i kopplet. Vi har under många promenader i Nortons valpstadium tränat på att byta riktning, backa och vända håll så att han ska bli uppmärksam på hundföraren. Det är därför väldigt tacksamt nu i rallyn när vi behöver en uppmärksam hund som hänger med i svängarna.
Däremot så behöver vi träna massor på momentet ligg då Norton inte alls förstår kommandot när jag står upp men vet precis vad han ska göra om jag sitter på huk. Det är alltid lättare för en hund att följa kommando ju närmare hunden man är. Ju mer man tränar desto längre avstånd kan du ha från hunden när du kommenderar den.

Efter Nortons träning så tog jag en tur med Sigge i freestyle. Alltid lika uppskattat och han har gjort flera framsteg. Framförallt så står han längre tid på bakbenen så nu kan vi faktiskt börja lägga in ett par danssteg i balansgången.

 
Här på bilden tränar vi på att han ska gå framåt mellan mina ben. Jag lockar framåt med godis då han fortfarande tycker det är lite läskigt. Om jag inte lockar framåt så stannar han när jag går. När jag märker att han följer utan att tveka, då kan jag successivt ta bort godisen och räta på mig. Ännu har jag inget kommando för denna övning.


På denna bild tränar vi slalom och här har jag kommandot som jag just nu befäster. Jag visar fortfarande vägen med handen men snart är det dags att ta bort den då han förstår vad han ska göra. Det är så roligt att det går framåt med alla hundar och jag har tur som kan träna med flera.