Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 24 september 2013

En helt vanlig tisdag

Idag har jag och Norton varit på stan trots regnet. För oss finns inget dåligt väder;) Vi uträttade lite ärenden och gick till min frisör på en kopp kaffe på salongen. Norton trivs bra på stan och vill gärna kuta in i affärer när dörrarna öppnas framför näsan på honom. Alla är hans vänner och han väntar tålmodigt när matte tjattrar med någon hon inte sett på länge.

Nu är han trött efter alla intryck och därför sover han gott i soffan under en filt medan jag sitter och läser hundböcker och surfar på hundsidor. Ibland hamnar jag på sidor som är väldigt otrevliga, som nu till exempel läser jag om valpfabriker. Vi lever skyddade i Sverige och vi har kommit långt i vårt arbete med djurskyddslagar men utanför gränsen kan livet för djur se helt annorlunda ut.

I många länder är det inte förbjudet att driva en valpfabrik och de få lagar som finns kring djurhållning kontrolleras sällan. Tullverket i Sverige menar att ca 2000 valpar smugglas in i landet varje år och det från Östeuropa bland annat. En valpfabrik är en industriell verksamhet som ofta styrs av kriminella organisationer. Deras enda mål är att ett antal tikar ska producera så många valpar som möjligt under så kort tid som möjligt. Ofta lever dessa hundar under otroligt hemska förhållanden i små utrymmen utan någon som helst rörelsefrihet. Tikarna lämnar aldrig sin bur och de lider ofta av sjukdomar och yttre skador.

I en intervju med Hans Rosenberg (presstalesman för SKK) säger han att många av dessa  insmugglade valpar säljs via Blocket. De dör ofta av sjukdomar innan vuxen ålder.

Det finns faktiskt valpfabriker i Sverige också även om det är i mycket mindre skala. Vad vi kan göra som valpköpare och som jag sagt många gånger tidigare är att vi är kritiska mot uppfödaren, gör efterforskningar och är noggranna i vårt val av hund.

I USA är denna form av verksamhet laglig i många stater och där heter det puppymills. Det är ett ganska vanligt fenomen att köpa en valp på detta sätt. Även i Sydeuropa hålls valpar på ett sätt som för mig inte är etiskt försvarbart. När jag var bosatt i Spanien fann jag valpar i glasburar på djuraffärer och jag kan säga att mitt hjärta blödde för dessa valpar och jag kan absolut förstå att folk vill rädda dom därifrån. Men att köpa en sådan valp gör naturligtvis att kvoten på efterfrågan uppfylls och behovet av att fylla glasburen uppstår.

Ska du köpa en valp och priset på den verkar för bra för att vara sant så är det troligen så också. Hundar är ingen billig historia med alla kringkostnader. Att besöka veterinären någon eller några gånger i hundens liv är något man får ta med i kalkylen. Men om man räknar så här då:

Det borde väl vara mer ekonomiskt att lägga 10 000:- på hundköpet. Man har kollat att uppfödaren finns med i SKK, rasklubben, jordbruksverket och de verkar seriösa med sin avel. Friska föräldradjur som genomgått eventuell röntgen, ögonkontroll och vad det nu kan tänkas vara för rekommendationer för den rasen.

Än att köpa en valp för 2000:- av en människa på gatan. Upptäcker att valpen är sjuk och tar den till veterinären..... om och om igen. Inom loppet av några månader om valpen fortfarande lever så är man uppe i 40 000:- i veterinärkostnader. Försäkringsbolaget täcker inte mycket av den kostnaden och det som återstår att göra är avlivning eller om hundens tillstånd klarar det, fortsätta behandla.

Detta är en tanke och en självklarhet för mig. Alternativet om man inte har pengarna just nu och man hemskt gärna vill ha hund är att ta över en hund som av någon anledning behöver ett nytt hem. Det finns många hundar i vuxen ålder som väntar på en ny familj.

Detta om detta. Förövrigt den här vanliga tisdagen så ska jag och Norton träna på momenten vi fått i läxa av kursledaren. Det har gått riktigt bra och i morgon ska vi visa vad vi går för;)