Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


lördag 21 september 2013

Lydnad

En god grundlydnad är roligt att ha på sin hund. Den kommer inte gratis även om vi ibland önskar det. Vissa raser är mer samarbetsvilliga än andra och ska man satsa på lydnad så är det klokt att välja en hund som är avlad på att ha nära samarbete med människan. Alla hundar tycker dock att det är roligt med träning om man hittar rätt  motivation. Vissa hundar har heller inte förmågan att fokusera längre stunder och då kan man träna korta pass i början och öka successivt för att höja koncentrationsförmågan. Norton är en ras som är avlad för att vara mångsysslare på gården. Han ska hålla gården fri från skadedjur, dvs råttor och sork m.m. Han ska dessutom kunna vakta familjen och gårdens tillhörigheter. Dessa raser ska arbeta självständigt och kunna fatta egna beslut utan människan, men för den delen är den även trogen människan och en god familjemedlem. När man hittar rätt balans i träningen är det en fröjd att tillsammans utvecklas och komma framåt i träningen. I början tränade jag Norton väldigt korta pass för att han inte skulle tröttna och tappa motivationen. Nu kan han hålla fokus mycket längre och det utan att han svävar iväg efter nån doft.

Nu tränar vi på en högre nivå då momenten börjar bli svåra och det kräver mycket träning och motivation. Nortons motivation är godis och vetskapen om att få springa fritt efter passet. Övningarna vi gör nu är bland annat att platsa hunden och gå runt den utan att den följer efter.
Pricken är alltså hunden som antingen står, sitter eller ligger platsad och den ska inte röra kroppen. Den får följa dig med huvudet men inte flytta benen. Jag är pilen som cirkulerar runt Norton.
Denna övning är extra svår för Norton då jag hela hans liv tränat att han ska följa mig. Jag har övat på följsamhet och kontakt och lockat honom till att vara nära mig. Därför blir det nu omvänt för honom att plötsligt inte följa mig. Därför gör jag denna övning så lätt som möjligt för honom genom att bara göra en halvcirkel framför honom och vara nöjd att han sitter kvar. Sedan blir cirkeln rundare för varje gång han sitter kvar. Detta gör att han inte kan misslyckas.

En annan övning vi egentligen ska påbörja är läggande under gång, men då vi är kvar på ligg stanna kvar så vill jag inte ha för höga krav på Norton. Att han dessutom inte ligger i kallt gräs gör ju inte saken lättare haha. Lilla gubben vill inte bli kall om magen. Men det är naturligt beteende och ett sätt att skydda de inre organen mot kyla, så jag kan inte riktigt bli irriterad.

Det som jag tycker är extra bra med att vara ute på klubben är alla tips man får av att titta när andra tränar sina hundar. Det är också en morot att fortsätta då jag också vill komma långt med Norton.