Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


torsdag 26 september 2013

Foderdjungel

Foder hit och foder dit! Jag har skrivit mycket om Nortons kroniska tillstånd med inflammerad och känslig bukspottkörtel och hur han i skov har haft akut bukspottkörtelinflammation. Det började redan när Norton var liten med diffusa symptom och sedan dess har vi provat olika fettsnåla foder. Det är fett som tarmen inte kan bryta ned och därför är det viktigt att fodret man ger är så fettsnålt som möjligt. Nu har Norton stått på Hills i/d men inte blivit helt bra. Han har ont i magen till och från och är spänd i buken vissa tidpunkter på dagen. Till vår förtvivlan står vi handfallna och vet snart inte ut eller in. På veterinärens inrådan äter han fortfarande kortison som ska vara inflammationshämmande men han är ändå inte 100.

Jag har försökt att sätta mig in i den här djungeln som råder kring foder men finner det väldigt svårt att avgöra vad man ska ge sin hund. Jag har ändå förstått att en förändring i kosten krävs för att försöka få Norton att bli bra. Så igår vände jag mig till en kvinna vid namn Annelie som arbetar på Hundapoteket med kostrådgivning för hundar. Ett långt samtal senare har vi kommit fram till att det finns förhoppningar att komma till rätta med problemet och en stor förändring i kosten är nödvändig.

Så här resonerar hon: Hundar är inte skapta för att äta torrfoder och det är egentligen en galenskap att ge hunden detta. Hundar ska äta kött, inälvor och ben för att må bra. Det sista en hund ska äta är stärkelse och gluten, dessa påverkar de inre organen. Hon bad mig läsa upp ingredienserna i Hills i/d och jag började läsa.... Hon stoppade mig efter den fjärde ingrediensen och sa att jag enbart läst upp stärkelser och gluten och att dessa är huvudingredienser i Nortons mat. Inte ens en frisk hund ska äta den här maten, berättar hon. Vi kommer nu att sätta Norton på ett foder som heter Healthy Paws som inte innehåller varken soya, vete eller gluten och sedan ska han äta lättkokt köttfärs. Vi kommer att märka stor skillnad på Nortons välmående inom ett par dagar.

Jag känner hopp om att äntligen få se en Norton må helt bra och om detta fungerar en enorm tacksamhet till Hundapoteket som lyssnade och kom med konkreta råd till oss vilsna i foderdjungeln. Rapport om hur det går med kostomställningen kommer naturligtvis att komma upp här på bloggen.

Tillsvidare kan du gå in på dessa sidor och förkovra dig i mycket bra läsning om kost till hundar.

Blogg om holistisk kost

Hundapoteket