Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


onsdag 19 mars 2014

Klicker träning

Har du provat att träna med klicker nån gång? Det är både lätt och roligt och det bästa med allt är att man ser resultat snabbt och hundar brukar älska klickern. Djurtränare har använt klicker under en lång tid och då tänker jag främst på delfintränare. Det går till på så vis att djuret associerar ljudet från klickern med en belöning och för att få belöningen så utför djuret en handling. Jag vet flera stycken som har svårt att inte träna med klicker för att hunden lär sig ta egna initiativ.

Hur ska jag förklara det då? Om jag utgår från mina egna hundar så har jag alltid startat träningen med någon eller några handlingar som jag vet att hunden har lätt för. För att ta ett exempel så hade min hund Knut väldigt lätt för att stå på bakbenen, jag klickade därför när Knut ställde sig på bakbenen helt spontant. Efter att jag gjort så flera gånger under en tid la jag till ett kommando "upp" så att han förstod att han skulle ställa sig på bakbenen när jag gav kommandot. Därefter tog jag en handling efter en annan som han hade lätt för och själv utförde tills han märkte att det var roligt att ta egna initiativ. När klickern hade utfört sin magi började jag kräva mer och la till nya övningar som var främmande för honom exempelvis att springa mellan benen i slalom.

Klickerns fördel är den oslagbara timingen som man inte kan få med rösten. Man kan tänka sig klickern som en kamera som fotar exakt det ögonblicket man vill ha. Om man då vill lära hunden att greppa något med munnen så klickar man i den stund som hunder griper något och därefter ger man en godis. Då har man fångat det beteende man vill åt.

Men till en början måste man "klicka in" hunden och det kan man göra inomhus i hundens lugna miljö. har man en ljudkänslig hund kan man vira in klickern i en handduk eller köpa en softklicker som ger ifrån sig ett mildare ljud. Då klickar man och ger godis utan att hunden gör något, detta för att associera ljudet med godis.

Norton tycker också att klickern är ett fantastiskt redskap och han gör gärna vad som helst för en belöning. Han är påhittig och nyfiken vilket gör det roligt att prova nya saker. Nu senast har jag lärt honom pussa min fot.
Det började med att jag klickade in varje gång han nuddade min hand med nosen och när han kunde det så tog jag upp foten och väntade till han nuddade den, då klickade jag. Kommandot för att nudda handen är "hand" och snart ska jag lägga in kommando för foten. Övningen börjar sitta nu men jag vill att Norton ska genomföra handlingen utan att tveka innan jag går vidare.


 Här "dansar" Norton och det betyder att han går runt i en cirkel på bakbenen eller går framåt på bakbenen. Jag vill att han ska snurra när jag står still och gå framåt om jag går framåt, på så sätt blir han följsam i dansen. Denna övning kan ha helt olika kommando om man tänkt utveckla det ännu längre så att man kan röra sig utan att hunden gör det. Det man kan göra när man lär in dansen är att man klickar när hunden stegrar och successivt så klickar man senare så att hunden står längre tid. Klickern har jag i vänster hand så den syns inte på bilderna men den är där.

Norton kan många roliga tricks och fler ska det bli. Klickern hänger alltid på kroken och det behövs inga långa stunder för att hunden ska bli stimulerad och nöjd. Prova och se vad din hund gör för att få en belöning.

Nästa gång tänkte jag försöka filma när Norton apporterar och lägga ut här på bloggen. Det är roligare att se i verkligheten hur taggad han är på att hämta saker.
Klicka här för att komma till animail