Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


onsdag 23 oktober 2013

pancreatit

Åter till detta ämne som följer vår vardag här hemma. Jag och Janne har under en längre tid försökt att hitta mönster i Nortons liv som ger upphov till att han får ont i magen. Grundorsaken är naturligtvis att han har kronisk pancreatit men med rätt typ av foder och livsstil så borde han bli bekymmersfri. Det är så jag har förstått sjukdomen och symtomen. Sedan finns det vissa hundar som aldrig blir riktigt bra och det kan ha att göra med hur läkningen på bukspottkörteln har gått. I det allra flesta fall så hamnar hunden i ett akut tillstånd, får smärtlindring och fasta och sedan läker bukspottkörtel inflammationen ut. Men en del hundar utvecklar ett kroniskt tillstånd vilket Norton gjorde.

Jag har läst om en hund på en veterinärsida som har likadana problem som Norton, alltså till och från får ont i magen och har ständiga hungerkänslor. Detta var en gårdshund precis som Norton men några år äldre. Veterinären rådde ägaren att ta kontakt med sin egen veterinär för att se över om det kan vara något mer i bakgrunden, som till exempel en hormonstörning eller liknande. Hunden åt även den samma foder som vår hund gjorde innan vi bytte till Healthy paws. Foderbytet har faktiskt gjort att Norton alltmer sällan får ont i magen och det går längre tid mellan kisspauserna  och han har dessutom lugnat sig en aning med att alltid varit hungrig. Nu har han ätit detta foder i några veckor och det kommer ta flera veckor till innan vi ser full effekt av foderbytet. Men trots detta så kommer det dagar då han får lite magsmärtor och vi försöker att se ett  samband mellan motion, mat och kortisonet han äter. Vad är det vi gör för att utlösa detta magont?

Det jag vet sedan innan är att stress kan vara en faktor till att magsyra produceras i högre doser, magsyra leder till hungerkänslor och magont. För att backa bandet ännu lite längre så vet jag att smärtor och sjukdomar kan leda till stress. Är det detta samband som vi har letat efter? Kanske. Då Norton har levt en lång tid med detta och vi har gjort allt vi kan för honom är det troligt att stress på grund av smärta leder till ökad produktion av magsyra som därför startar en process i magont och hunger. Då den typiska smärtbilden för en hund med inflammerad bukspottkörtel är att hunden står i böneställning vilket Norton aldrig gör så kan det vara så att jag är på rätt spår. Stress visar sig på flera olika sätt och det är inte alltid så lätt att säga att hunden är stressad. Men om man har något att jämföra med så vet jag att Norton är mindre aktiv efter foderbytet vilket kan vara en indikation på att han varit stressad tidigare och inte kunnat koppla av. Jag måste nu se över hela vår hunds livssituation för att klargöra om detta är cirkeln jag letat efter. Ökar eller minskar något efter motion, inom vilket tidspann efter mat upplever hunden problem etc.

Att tillägga på detta är att efter foderbytet så minskar hans magont och han sover långa stunder. Detta är positivt då en hund som levt under stress behöver mycket vila för att minska produktionen av hormonet kortisol. Vi hoppas att det fortsätter gå i denna riktning. Anledningen till att jag skriver detta är såklart för er som följer Norton på bloggen men även för andra därute som upplever samma sak, är lika villrådiga och hittar lika lite hjälp som jag. Kanske känner ni igen er hund i det jag skriver.