Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


lördag 5 oktober 2013

Apportering

När jag trippar omkring på hundklubben med Norton så har jag nästan varje gång sett hundägare som tränar apportering med sin hund, med klicker dessutom. Jag vet grundprincipen i denna gren men jag tycker det ser kul ut och vill veta mer. Hundarna på plan ser så lyckliga ut när de hämtar apportbocken och även om jag och Norton aldrig kommer tävla elitlydnad så tror jag han skulle tycka det var kul ändå.

Apportering ingår som ett moment i lydnaden och det är när hunden hämtar in ett trä eller metall föremål till ägaren. Men för din eller min familjehund kan man lära sin hund att hämta in nästan vadsomhelst.

När man tränar in detta med en klicker, eller shaping som det också kallas så använder man sig av positiv förstärkning. Alltså hunden utför något = belöning. Det man kan tänka på är att inte sätta för höga krav på hunden, se till att det är kul att träna och att hunden inte tvingas att gripa ett föremål. Belöna rikligt i början så att hunden får föremålsintresset och försök föra träningsdagbok så du vet hur långt du har kommit med dina mål.

Hittade en jättebra sida om hur du kan göra steg för steg. Kolla här

Klicker kan vara knepigt att använda i början då det blir en extra grej att hålla i handen men det lär man sig snart. Det är viktigt att ha en god tajming med klickandet så att hunden förstår att det var just det den gjorde som var bra. Om din hunden inte tränats med klicker tidigare så är det bra att "klicka in" den först.