Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


måndag 5 januari 2015

Nyårslöften

Har ni några nyårslöften? Jag har nog aldrig haft ett riktigt nyårslöfte, inte ett jag minns i alla fall som särskilt betydande. Jag har förmodligen avgett ett och annat löfte men det kan inte ha känts så viktigt när jag inte ens kommer ihåg det. I år har jag ett par stycken till och med. Ett hemligt som är viktigt att jag håller, sen har jag några smålöften som jag borde klara.

Ett löfte är att bli bättre på att lägga spår till Norton. Förra våren var jag duktig på det men nu på sista tiden har jag varit en riktig latoxe. Norton både behöver denna typ av berikning och han är riktigt duktig på det också. Jag hade börjat lagt med vinklar, blod och klöv så jag fattar inte att jag bara la av. Norton mådde så bra av det. I spårsekvensen uppfylls så många av hundens behov att denna aktivitet är svår att hitta motsvarighet till. Bättring bättring....

Ett annat av mina mindre löften är att fortsätta experimentera med hundgodis till Norton. Eftersom han har kronisk pankreatit och verkar vara väldigt känslig i magen utöver detta så vill vi inte ge starkt hundgodis från affären. Därför har vi provat egna varianter men inte hittat nån än så länge som klarar våra krav. Vi vill ha godis som inte kladdar i fickan, inte innehåller spannmål i stora mängder eller är för fett. Sist stod Janne vid spisen och kokade nötlever men den blev inget vidare. Hundgodis fungerar absolut bäst som belöning och motivation för Norton, dessutom är det ett roligt inslag i vardagen för hunden.

Vad har ni för löften till er och era hundar?

Kanske ska ni träna mer, prova på att tävla i nån gren, vara ute mer i skogen eller bara lära er uppskatta varann mer...? Det är egentligen självklara mål vi sätter upp som vi har dåligt samvete för, vi har bara döpt dom till nyårslöften. Nytt år nya tag eller nytt år nya möjligheter. Varför hade vi inte dessa möjligheter förra året? Så länge jag inte har några fysiska hinder så vet jag att jag bara är lat eller inte har lust.

Nu längtar jag bara till våren. Jag vill ut till sommarstugan, ta med mig hunden och mannen och stanna där till det blir kallt igen. Idag var vi där ute och lämnade lite grejer men det var inte alls nå skönt. Det är nästan kallare inne i stugan än utomhus just nu. Harry och Norton fick följa med och här står Harry utanför min systers stuga som vi passade på att titta till.
Jag och hundarna längtar.....

Nyår för Norton gick jättebra. Vi klarade oss undan närgångna raketer och smällare under dagen och på kvällen var vi inomhus med musik och tv. Vi fick sällskap av Linda och Passi som även han har haft turen att klara sig ifrån några hemska upplevelser. Däremot har jag fått höra av många som bor i stans östra delar att den fyrverkeributik som öppnat där inte blivit så populär av djurägare. Nästa år hoppas jag att demoskjutningarna av raketer sker utanför tätbebyggt område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar