Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


fredag 9 maj 2014

Välja hundras

Inte är det lätt att välja bland världens alla hundraser, jag skulle kunna ha hur många som helst men det är inte möjligt i det verkliga livet. Det finns massor av roliga tester att göra på internet som sammanställer en mängd svar från dig och sedan ger dig förslag på raser. Man kanske inte ska ta testerna på för stort allvar men det är ändå kul. Så hur skulle du resonera när du väljer hundras? Vilka kriterier ska hunden uppfylla? Vad är viktigt för dig?

Frågorna är många och vi svarar nog olika på flera av dom. Men de flesta kan ändå komma överens om att hunden ska vara ett trevligt sällskap och en rolig följeslagare. Det ska vara kul att ha en hund i familjen och den ska vara en självklar del i vardagen. En hund ska inte bli en belastning och ett irritationsmoment. Sen går svaren isär lite mer. En del tycker det är viktigt att hunden är aktiv och alert, andra att den är vacker att se på, för en del att den jagar bra och vissa att den flyter in i familjens vardag smidigt. Hur vi än vänder och vrider på motivet till att ha hund så måste vi se över vilken livssituation vi befinner oss i, hur ser vardagen ut och hur mycket tid kommer hunden att få av mig. Istället för att se hundens förutsättningar så kan vi se vilka förutsättningar vi har för att uppfylla hundens krav. Ju mer vi ser på saken ur hundens behov desto mer tillfreds och nöjd kommer den att bli och därmed en bekvämare familjemedlem.

Några frågor bör vi ställa oss innan ett hundköp. Vi förbinder oss i många år framöver och tar på oss ett ansvar vi måste förvalta.
  • Hur ser min livssituation ut?
  • Hur mycket kommer min hund att vara ensam hemma?
  • Hur mycket vill jag aktivera/berika min hund?
  • Vill jag vara utomhus i alla väder?
  • Vill jag syssla med pälsvård eller vill jag ha en lättskött päls?
  • Kommer hunden få vara med på mina aktiviteter?
  • Hur mycket utrymme kommer hunden  att få inne och utomhus?
Det finns massor av frågeställningar och ju ärligare man är med sig själv desto mer får man ut av sitt hundägarskap. Om man vet med sig att man är lite av en soffpotatis ska man inte åta sig en vallhund med mycket aktiveringsbehov. Risken är då att man upplever sin hund som störande när den pockar på din uppmärksamhet eller börjar hitta på egna aktiviteter. En hund vilar mellan 16-19 timmar om dygnet och det kan låta mycket. En border collie vilar ca 10 timmar om dygnet medan en molosstyp vilar ca 20 timmar. Det är stor skillnad när man staplar upp sin dag och tittar på hur mycket av tiden som blir över efter jobb och husbestyr och annat som tar tid.

Hur man vill ha hund är också något man bör tänka igenom. Vill man ha hunden nära eller vill man att den ska vara självständig? Att små hundar som till exempel papillon, pudel och yorkshireterrier tycker om kroppskontakt vet de flesta, de är avlade att hålla sig nära dig. Vet man med sig att man inte vill ha hunden i knät eller nära sig i soffan ska man titta efter en hundras som är mer självständig. Många terrier raser ska ha lätt för att fatta egna beslut, jobba självständigt och reda ut situationer på egen hand utan människans inblandning, kanske en sådan ras skulle passa bättre i så fall. Det som följer med en självständig hund är att det ofta krävs mer träning i inkallning om man vill kunna ha den lös.

Vinthundar är en grupp som behöver få möjligheten att springa fritt, sträcka ut i galopp över stora ytor för att må bra. Kan man inte erbjuda en greyhound eller en saluki att få springa så plockar man bort hela hundens väsen.

För mig är det det sämsta när man skaffar en hund efter hur den ser ut. Då har man helt missuppfattat vad det innebär att ha hund. Självklart ska en exteriör och ett utseende falla en i smaken, men jag tycker inte att det ska stå och falla enbart på det. Har man skaffat sig en vakthund av rang för att den är vacker och man inte vet hur den utvecklar sina vaktegenskaper kan man sitta med ett problem som kan vara svårt att jobba bort. Om man fastnar för ett utseende så ta kontakt med uppfödare av rasen, de brukar vara tillmötesgående och berätta om sina hundar. Träffa så många hundar som möjligt i rasen för att se om du passar den.

Innan valet kan man kolla vilka sjukdomar som finns i rasen. Många tunga raser får problem med leder och och de lever inte lika länge som en mindre hund. En mindre hund kan däremot få andra problem med hälsan så för att undvika överraskningar i framtiden kolla med uppfödaren, rasklubben eller en veterinär. Att ta reda på så mycket som möjligt kring den nya hunden förebygger hinder och missförstånd i framtiden. Det är inget jag bara säger, jag har mött ägare som inte förstått tidigare varför just deras hund går med näsan i backen under en hel promenad utan att titta upp. Att det låg djupt rotat i en spaniel hade förbigått ägaren.

Raserna skiljer sig oerhört mycket åt så lägg ner tid och engagemang i valet så att det blir roligt och trivsamt att ha hund. Vilken ras man än väljer så är alla hundar individer och det finns avvikelser inom alla raser.
Denna text är mina egna reflektioner och till för att guida till ett lyckligt hundägarskap. Jag kan på begäran ge mer tips och råd inom just din ras och vad den vill ha.