Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


tisdag 6 maj 2014

Norton

Nortons hälsa är en följetång som jag önskar se slutet av. Ni som hängt med i bloggen vet att han har diagnosen kronisk pankreatit och den får han leva med för alltid. Jag har även diskuterat hit och dit om hans känsliga mage och hur vi gått tillväga med att få nån rätsida på det.

Vi har kommit så långt att foderbytet nu är helt klart. Han äter inget torrfoder överhuvudtaget utan står just nu på 100% vom. Efter att ha pratat med kostrådgivaren för hund så började vi successivt blanda i färskfoder från Vom og Hundemat men jag upplevde att det blev värre för Norton igen så vi tog bort det. Igår diskuterade jag vidare med kostrådgivaren och hon anser att Norton behöver tid. Han har en känslig mage, brist på enzymer och svårt att bryta ned protein. Därför kom vi överens om att fortsätta som vi gör nu men att ta bort en portion om dagen. Detta bestämde vi då han har matsmältningsproblem och magen måste få vila mellan portionerna. För att hjälpa matsmältningssystemet ska han äta kokta morötter och kokt potatis som bidrar till att bryta ned proteinet och vi ska även ge Probiosa pet som  innehåller goda mjölksyrebakterier som stabiliserar en irriterad tarm.

Vad har allt detta med kronisk bukspottkörtelinflammation att göra då? Jo, då Nortons produktion av bukspott ger irritationer i tarmen och den långvariga behandlingen med kortison fräter i mage och tarm så har han förmodligen en väldigt känslig tarm. Det har han haft länge och vad experter säger så hör ofta dessa skakningar ihop med mage och tarmproblem. För att hans skakningar ska upphöra och smärtan ge med sig behöver mage och tarm få en skonsam kost med det som en hund behöver för att leva ett gott liv. Pankreatiten kommer alltid att ligga i bakgrunden men kan hans onda mage bli avhjälpt med denna kost och levnadssätt så ska vi banne mig göra allt vi kan. Om han utöver detta är känslig mot gluten som finns i många torrfoder så gör det säkert sitt i leken.

Så igår kokade jag potte och morötter..... till hunden! Jag får kväljningar av lukten från vommen och jag mår illa av synen av den trådiga massan.... men vad gör man inte för sin älskade vän. Janne är mer hårdmagad och klarar bättre av den illaluktande hundmaten men jag verkar inte lära mig.

Kostrådgivaren hänvisar till en artikel som kan vara av intresse då vissa symtom påminner om de i texten. Även om Norton inte lider av detta så finns det ändå likheter om än inte så intensiva smärtor och kramper som beskrivs i artikeln. Däremot kan en känslighet mot gluten definitivt stämma och det verkar som att många hundar lider av detta och då framförallt småhundar. Har du en hund som verkar ha ont i magen och visar det med skakningar som liknar epileptiska anfall kan du läsa mer på kostrådgivarens blogg. Kanske känner du igen din hund i CESC.

Hur det än förhåller sig med Norton så har hans liv blivit bättre efter foderbytet och utrensningsprocessen är lång och vi kan bara göra så mycket vi gör, nu är det bara att vänta och hoppas att han blir helt bra i magen. Det är jättesvårt att komma tillrätta med det här men vi har kommit närmare en lösning och med hjälp från kunniga foderrådgivare får Norton det lättare. Många hundar lider av någon form av foderallergi, känslig mage och andra åkommor. Kanske kan nån få hjälp av Nortons situation så jag fortsätter att uppdatera hur allt går.