Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


fredag 1 augusti 2014

Lite om allt

Vilka dagar det har varit....

Igår när jag åkte till jobbet fick jag syn på en liten hund som gick ensam längs vägen. Jag såg ingen ägare så jag stannade bilen, vände och åkte tillbaka till den. Det var en sån där väg då de flesta bilister blundar för hastighetsskylten så min oro växte snabbt för den lilla hunden. Jag klev ur bilen och närmade mig hunden som saknade koppel. När jag kom fram hukade den sig lite men stannade kvar så att jag fick klappa den. Jag bestämde mig för att ta med mig den i bilen så jag lyfte upp den under morrande protester. Jag stannade kvar en stund på platsen för att se om någon ägare fanns i närheten men ingen kom. Väl på jobbet började efterforskningarna så jag kontaktade en kvinna som jag vet har stenkoll på hundar och hundägare i trakten, hon bad mig skicka en bild. Sedan åkte jag till veterinären för att kolla om hunden var chippad, det var den men oturligt nog fanns ingen ägare registrerad.

En glad och tovig hund fick helt enkelt följa med mig några timmar på jobbet! En stund senare ringde kvinnan och meddelade att hon hittat ägaren. Vilken lättnad. Hunden hade tydligen varit med i trädgården och lyckats smita ut någonstans. En lycklig och lättad ägare hämtade sin hund i butiken.
Här är den lilla smitaren i min bil, tur att allt fick ett lyckligt slut.

Nu till helt andra förskräckliga saker.
Imorse hörde jag på nyheterna om en hund som dött av algförgiftning. Vad obehagligt det är när man har en bad sugen hund och man är helt ovetande om riskerna med algblommning. Kolla upp om det blommar där du är via SMHI


Häromdagen bevittnade jag en liten hund som stod bunden utanför affären, den skällde högt i sin separationsångest. Till råga på allt stod det en man bredvid hunden som varje gång den skällde skrek "håll käften". Huruvida denna man var husse eller inte kan jag inte svara på men jag har svårt att tro det. Hunden skällde ljudligare för varje gång mannen skrek och den hade stor ångest. Till min lättnad gick den skrikande mannen in i butiken och jag gjorde likadant. Man ska veta att en ensam hund utanför en affär är en "gratis" skylt för tjuvarna. Det stjäls hundar var och varannan dag och vad som händer med dessa hundar kan er fantasi avgöra. Flera hundar hittas i alla fall i försök att smuggla dom ut ur landet och hur många som lyckas hittar jag inga siffror på. Om dom inte stjäls kan dom råka ut för galningar som denna man och det kan sätta djupa spår i hunden som är svåra att få bort. Jag har läst om hundar som blivit misshandlade när dom stått bundna. SNÄLLA BIND INTE HUNDEN UTANFÖR AFFÄRER!

Nu till något helt annat igen.
Snart är stängslet i stugan uppe och vi alla längtar tills Norton kan skrota omkring bäst han vill. Som den sanna gårdshund han är vill han vara mer ute än inne. Annars tuffar det på som vanligt. Jag kan tycka att hans kost har förändrat Nortons livskvalité till det bättre. Han har numer mindre ont och kan slappna av mycket mer. Hela hans sätt har förändrats till det lugnare och även om det har med åldern att göra så har det med största sannolikhet med hans sjukdomstillstånd att göra till lika stor del. Det ska bli spännande att torka lever för att ha som godis. Vi har ju inte gett honom något sedan vi bytte mat så det ska bli kul och se vad han tycker om det. Det är bara lite svårt att hitta ungnötslever just nu, vi har letat på flera ställen men har gått bet. När vi hittat det så ska jag berätta hur vi gjorde och vad Norton tyckte om det. :)

Ha det nu riktigt bra i värmen och bada inte i algblomning med era hundar ......