Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


måndag 2 juni 2014

Lite om mycket

Lite dåligt med bloggandet på sistone från min sida :( Vi har levt gott och varit och tittat på ett fritidshus som vi jättegärna vill ha. Vi ser redan hur Norton skrotar omkring i sin nya trädgård och har det bra. Som den gårdshund han är älskar han att vara i mina föräldrars trädgård, han vill inte vara inomhus ens när det är dåligt väder. Vi får väl se hur det blir med den saken men det skulle verkligen vara roligt att ha något eget.

Hemma i trädgården hos mina föräldrar glider katten Gordon omkring och hittar dom mest roliga viloplatserna. Jag tog ett kort på honom när han låg och vilade i en kruka. Antagligen var jorden i krukan sval att ligga på men det såg lite kul ut.
Norton har vuxit upp med Gordon som är en mycket snäll och tålmodig katt. Han har genomlevt flera vilda valpar och Norton var en av dom. Ibland när andan faller på så ligger han på lur nånstans i trädgården för att busanfalla hundarna.

Norton har varit skaplig i magen nu. För några veckor sedan började vi med att blanda i kokt potatis och morötter för att hjälpa kroppen att bryta ned proteinet. Dessutom äter han bara vom för tillfället för det är skonsamt. Vi tycker att hans mage är något bättre och han verkar sakta men säkert må allmänt bättre. Vi vet inte om det är för den färska stärkelsen eller om det var det att vi minskade antalet måltider per dag men lite bättre är det.

Jag har fått några mejl från hundägare angående bukspottkörtelinflammation och allt som hör därtill. Det är verkligen en fruktansvärd sjukdom och jag önskar det fanns fler svar man kunde få ta del av som hundägare. Forskare och veterinärer verkar inte veta så mycket och informationen som finns är bristfällig. Sjukdomen verkar ligga latent hos många hundar och utvecklas under en längre tid. Det verkar också vara plötsliga akuta fall som uppstår utan tillsynes orsak. Flera av hundägarna som har hört av sig har märkt under en längre tid att något med hunden är galet men man kan inte riktigt förstå vad. En gemensam nämnare verkar vara en ganska orolig hund som vill äta och gnaga på saker även när den blivit vuxen. Den verkar pendla mellan att vara helt bra ena stunden till att vara loj den andra. Jag måste söka mer svar och information om detta att dela med mig av då diagnosen ofta är traumatisk för både hund och ägare.

Ha det bra i sommarvärmen och ta hand om er och era fyrfota!