Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


torsdag 6 februari 2014

Kortison och hund

Jag vet att jag snöat in på hund magen, foder, tarmar och åkommor men nu är det så att det är ett ämne som berör fler. Det är många hundägare som upplever att deras hundar har känslig mage och är dålig i magen lite för ofta. Råd och tips finns det gott om och ofta vet man inte vilket öra man ska lyssna på, man provar ett råd hit och ett tips dit. Det jag lärt mig genom erfarenhet är att veterinärer inte är så kunniga inom kost och hundfoder. De säljer det foder dom har på veterinärstationen utan att egentligen veta vad det innehåller eller hur det påverkar kroppen. Jag har varit i kontakt med en speciellt utbildad kostrådgivare för hund och läst mycket skrivet av en doktorerande hundagronom så jag följer mer och mer deras linje då jag vet att deras forskning grundas på fakta. En hund är en tam varg - den ska äta kött.

Men för att återkomma till annat om magen och matsmältning etc. Har berättat om Nortons långvariga behandling av kortison. Då jag själv åt det under en lång tid så blir jag lite förundrad att jag inte då ifrågasatte vad det gör med kroppen. Jag letar fakta först när min hund äter samma medicin.

Kortison
Det kortison jag tänker på är det vi tar i tablettform och heter Prednisolon. Detta preparat ges till både djur och människor och verkar kraftigt inflammationshämmande. Det är både en fantastisk och farlig medicin som botar många sjukdomar men i gengäld ger många bieffekter. Dessa effekter är verkligen inte trevliga, det är diarréer, magkatarr, uppsvälldhet och en mängd andra så som rastlöshet och ökad aptit. Kollar man listan blir den lång.

Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet.
Vanliga biverkningar är vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen i form av för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet och muskelförtvining. Kortisonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids.
Mindre vanliga biverkningar är grön starr, grå starr och ökad benägenhet för blodpropp. Om man tar höga doser kan en psykisk rubbning aktiveras.
Sällsynta biverkningar är godartad tryckökning i skallen, benröta och senbristning.

Ja inte konstigt att både djur och människor kan må halvtaskigt av en långvarig behandling. Nu tänkte vi prova att ta bort kortisonet från Nortons behandling för att bara ge färskfoder. Min tanke är som sagt att bukspottkörteln inte neutraliserar magsyran som den ska och att vi dessutom matar på med kortison som vilken mage som helst skulle må dåligt av. Kanske fungerar detta, kanske inte. Vi håller tummarna.