Välkomna!



Älskar ni också hundar? Lever ni med hund eller önskar ni göra det? Hur ni än förhåller er till hundar så finns det säkert något i min blogg som är läsvärt.


söndag 23 februari 2014

Fortsätter bygga

Jag fortsätter att bygga på bloggen så att det ska bli mer djup i helheten. Just nu skriver jag allmänt om hunden och relationen mellan oss och det kan ni läsa under rubriken "Hunden vår vän" i listan till höger på startsidan. Det kommer mer så småningom.

Idag har Norton och jag promenerat till mina föräldrar för en förmiddagsfika och Norton lekte såklart med Gordon. Det är mina föräldrars katt som är den snällaste av alla katter. Han har varit med länge och hunnit stå ut med många hundar och han har aldrig varit elak mot nån av dom. Han använder aldrig klorna när han busar med hundarna och han springer gärna och busar upp dom.
Sen gick vi tillbaka hem och tog bilen till en mycket välbehövlig tvätt. Det var inte alls Nortons favoritsyssla  men han är ganska nöjd bara han får vara med. Nu ligger han bredvid sin husse och kollar på finalen i hockey. Nu har Nortons övergång till färskfoder ökat ytterligare och det är bara frukosten som består av torrfoder. Det är inte fräscht att hålla på med vom och den luktar inte alltför gott men den verkar bra. Jag har spenderat timmar på olika nätforum för att läsa om hur andra upplever omställningen från torr till färsk mat men det skrivs inte något alls om problemet Norton har. Jag får väl helt enkelt skapa en egen tråd och efterlysa hundägare med liknande upplevelser.

I reklampausen sappade vi över till Djurskyddsinspektörena, det var repris och det var ett inslag om ett gäng valpar som bodde i en inhägnad på en industriplats. Inspektörerna som arbetade med fallet fick ögonblickligen omhänderta hela kullen då de inte hade varken vatten eller mat och inhägnaden hade mängder med farligt bråte. Det fanns heller ingen människa i närheten och det fick mig att tänka på den här biten med hundars sociala behov och hur tidiga erfarenheter formar hur hunden blir som vuxen.

Till att börja med är valpens första levnadsveckor avgörande för hur den upplever sin omvärld. Det är viktigt att den får vistas med sin mamma och sina kullsyskon i en lugn och trygg miljö. Den är helt outvecklad och hjälplös de första veckorna och beroende av tiken för att överleva. Om det inte är lugn och ro i valplådan kan det få en negativ inverkan på utvecklingen. Genom att ha kontakt med människor i form av smekningar har visat sig ha en positiv effekt på hundens framtida relationer med människor och inlärningsförmågan.

När valpen är fem veckor och fram tills den är sexton veckor fortskrider den livsviktiga socialiseringen då den ska lära sig att klara av saker den förväntas kunna som vuxen. Valpen ska träffa snälla lugna människor och barn och umgås med  andra hundar. Den ska lära sig att åka bil och vistas i nya miljöer. Det är avgörande för hur nyfiken, trygg och social hunden ska bli som vuxen och hur väl den ska fungera i samhället. Dessa stackars valpar på tv kommer förmodligen möta en svår framtid som levt sina första månader i en och samma inhägnad utan mänsklig kontakt.

Det har visat sig med forskning att hundar som växer upp på ett sånt sätt visar tydliga stress symtom och avsaknad på initiativförmåga. De blir svåra att anpassa till ett vanligt liv och de utvecklar ofta rädslor för saker som andra hundar lätt klarar av. Det är hemskt att se att människor inte tar ansvar för de hundar de har och det kan skapa sort lidande för djuren.

Nu ska jag surfa omkring lite och titta på hundar som mår bra för att bli lite glad igen. Jag delar självklart med mig när jag hitta något av intresse.

lördag 22 februari 2014

Barcelonadogs Designer Dog Collars

Äntligen äntligen kom halsbandet till Norton från Barcelona Dogs. De alldeles särskilt väldesignade halsbanden som känns lyxiga utan att bli för mycket. De utstrålar kvalité och skicklighet och de designas efter kundens önskemål. Det finns även en mängd klara halsband att välja bland så du hittar säkert något för just din hund där du kan välja mellan kristaller och fina stenar. Skinnen är mjuka och sitter bra runt hundens hals utan att skava och de finns i flera olika färger.

Tack Klea  Levin för att du skickade just detta halsband till Norton, han är precis lagom lyxig.
Blir du nyfiken på vad hon mer gör för fint? Ja jag skulle tro det, gå in och kika på hennes hemsida och njut.

Barcelona Dogs Designer Collars

Det var tider det

Härliga gamla minnen skänker lycka en helt vanlig dag.
Snälla stora Pepsi var världens bästa lektant till Knut. Jannes schäfer  som då bodde med oss en tid innan hon flyttade tillbaka till matte. Hon lekte så försiktigt med honom.
Lilla fina Knut när han var liten och fortfarande hade sin svarta päls.
Vilda som gjorde skäl för sitt namn. Hon är nu fem år och hon är en holländsk herdehund. När hon var liten så var jag hundvakt ibland till den lilla pärlan.
Julen 2007 var Winter hemma hos mina föräldrar när jag bodde i fjällen. Han kom naturligtvis till mig och bodde i fjällen men först efter att ha varit hos mina föräldrar i två månader. Då hade han fullt upp med att fostra Ture, mammas nakenhund som tyvärr fick tas bort innan han blev ett år. Han hämtade sig inte efter en svår operation. Här ser man att de trivdes i varandras sällskap.




tisdag 18 februari 2014

voov

Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta - Det är en ideell förening som underlättar för en våldsutsatt person att ta sig ur förhållandet. Genom att erbjuda ett tillfälligt jourhem till ett husdjur då personen bor i skyddat boende behöver inte djuret vara hemlöst eller utsatt.

Föreningen drivs av veterinärer och veterinärstudenter och de finns lite överallt i Sverige. Kika in mer här

Vilken himla tur det är att det finns folk som kan underlätta och stödja i vårt samhälle.

fredag 14 februari 2014

Glad alla hjärtans dag önskar Norton och hans familj


 



Det firas med ben i mängder....


torsdag 6 februari 2014

Kortison och hund

Jag vet att jag snöat in på hund magen, foder, tarmar och åkommor men nu är det så att det är ett ämne som berör fler. Det är många hundägare som upplever att deras hundar har känslig mage och är dålig i magen lite för ofta. Råd och tips finns det gott om och ofta vet man inte vilket öra man ska lyssna på, man provar ett råd hit och ett tips dit. Det jag lärt mig genom erfarenhet är att veterinärer inte är så kunniga inom kost och hundfoder. De säljer det foder dom har på veterinärstationen utan att egentligen veta vad det innehåller eller hur det påverkar kroppen. Jag har varit i kontakt med en speciellt utbildad kostrådgivare för hund och läst mycket skrivet av en doktorerande hundagronom så jag följer mer och mer deras linje då jag vet att deras forskning grundas på fakta. En hund är en tam varg - den ska äta kött.

Men för att återkomma till annat om magen och matsmältning etc. Har berättat om Nortons långvariga behandling av kortison. Då jag själv åt det under en lång tid så blir jag lite förundrad att jag inte då ifrågasatte vad det gör med kroppen. Jag letar fakta först när min hund äter samma medicin.

Kortison
Det kortison jag tänker på är det vi tar i tablettform och heter Prednisolon. Detta preparat ges till både djur och människor och verkar kraftigt inflammationshämmande. Det är både en fantastisk och farlig medicin som botar många sjukdomar men i gengäld ger många bieffekter. Dessa effekter är verkligen inte trevliga, det är diarréer, magkatarr, uppsvälldhet och en mängd andra så som rastlöshet och ökad aptit. Kollar man listan blir den lång.

Biverkningar uppträder främst vid långtidsbehandling men beror också på dosstorlek och individuell känslighet.
Vanliga biverkningar är vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen i form av för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet och muskelförtvining. Kortisonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids.
Mindre vanliga biverkningar är grön starr, grå starr och ökad benägenhet för blodpropp. Om man tar höga doser kan en psykisk rubbning aktiveras.
Sällsynta biverkningar är godartad tryckökning i skallen, benröta och senbristning.

Ja inte konstigt att både djur och människor kan må halvtaskigt av en långvarig behandling. Nu tänkte vi prova att ta bort kortisonet från Nortons behandling för att bara ge färskfoder. Min tanke är som sagt att bukspottkörteln inte neutraliserar magsyran som den ska och att vi dessutom matar på med kortison som vilken mage som helst skulle må dåligt av. Kanske fungerar detta, kanske inte. Vi håller tummarna.  

onsdag 5 februari 2014

Färskfoder

Jag har varit i kontakt med Hundapoteket igen angående Nortons utfodring. Vi hade ett långt samtal för cirka fem månader sen då hon rekommenderade ett färskfoder. Hundapoteket erbjuder gratis kostrådgivning för alla oss vilsna i foder djungeln. Om du känner dig osäker på vem man kan lita på och vem man inte kan lita på kan du gå in och läsa bloggen "Hela hunden" som handlar om hur vi kan åtgärda sjukdomar och andra problem med rätt foder.

När vi pratade sist kändes det inte så aktuellt med färskfoder även då det lockade. Det lockar då jag vet att hundmagar inte förändrats så mycket sedan den var varg och den ska äta inälvor och ben för att fungera som bäst. Min tvekan har egentligen legat i Nortons bukspottkörtel som verkar reagera på  allt och då har jag haft en rädsla för att gå över till något så annorlunda som rent kött.

Nu blev jag rekommenderad detta igen som en lösning på Nortons irriterade mage och tarm. Symtomen jag beskriver för Hundapoteket är inte typiska bukspottkörtel problem anser hon, de är mer irriterad tarm och matsmältning. Till detta hör så klart bukspottet som produceras för att hjälpa matsmältningen men just dessa darrningar tyder mer på tarm problem. Om nu Norton kan bli helt bra på färskfoder känner vi oss skyldiga att åtminstone prova så att vi gjort allt vi kan för honom. Nu har vi haft flera olika torrfoder som varit framtagna speciellt för hundar med pankreatit och foder med extremt lite fettinnehåll. Vi har långtids behandlat med kortison och andapsin och vi ger inget annat än torrfoder som godis etc så nu återstår vårt hopp till Vom og Hundemat.
Det är kött, inälvor och ben som fryses i förpackningar om olika storlekar. Detta ska fungera som ett heltäckande foder och det innehåller inga spannmål eller andra tillsatser. Det man kan göra är att strö över lite benmjöl för kalcium behovet.Fodret tillverkas av svenska och norska råvaror och det är framtaget i samarbete med Norska veterinärhögskolan.

Den här veckan har vi tillvänjning för Norton då vi ger honom ren vom i små smakbitar. Vom är en mage från nötdjur och är väldigt milt för hundens mage. På så sätt får magen chans till att ställa om sig utan alltför stor påfrestning, och i Nortons fall tar vi det extra varsamt. Ni må tro att han älskar det, han som aldrig får något gott ska helt plötsligt få varje dag. Bara han känner lukten gör att han blir helt tokig. Snart ska vi ersätta hela kvällsmålet och fortsätta så en vecka för att successivt gå över helt på färskfoder.

Nu hoppas vi att detta gör susen då vi annars är slut på alternativ för att få ett stopp på magvärken. Då Norton är så pigg, glad och framåt i övrigt vill vi inte ge upp så nu uppdaterar jag er hur det går med färskfodret.

Läs mer om Vom og Hundemat

Just det, för er som inte hängt med på Nortons sjukdomshistoria och allt runt omkring kan läsa det under fliken pankreatit till höger på startsidan